soyaSoya ve soya ürünleri son yıllarda popülerliği gitgide artmakta olan besin gruplarından. Kullanım alanının genişlemesi ve faydalarının farkındalığının artması bunu tetiklemektedir. Faydaları ve zararları çok kez tartışılmasına rağmen, birçok çalışma gösteriyor ki, soyanın sağlık üzerinde olumlu etkileri oldukça yüksek.

Peki nedir bu olumlu etkiler?

Öncelikle besin değerleri açısından değerlendirdiğimizde;

100 gram pişmiş soya fasulyesi yaklaşık 173 kalori içeriyor. Aynı miktarda soya fasulyesi (100 gram) sindirim için son derece önemli olan besin lifinden 6 gram içeriyor. Bu demek oluyor ki, 100 gram pişmiş soya fasulyesi yiyerek günlük almanız gereken besin lifinin %24’ünü alabiliriz.

Yine 100 gram soya fasulyesinde 17 gram protein bulunuyor. Bu değer bitkisel bir protein kaynağı için oldukça yüksek bir orandır. Ayrıca hayvansal kaynaklı proteinlerde kısıtlama yapması gereken hastalıklara sahip bireyler veya vejeneryan beslenme tarzına sahip olanlar için gayet kaliteli bir besin anlamına gelmektedir. Bu kaliteli protein içeriğine dayanarak, protein tozu üreticileri hayvansal gıdalardan (yumurta, süt, peynir altı suyu gibi) elde edilen protein tozuna alternatif olarak soyayı kullanıyorlar.

Soya;

  • B kompleks vitaminleri, K vitamini açısından oldukça zengin olduğu için iyi bir antioksidan kaynağıdır.
  • Demir ve kalsiyum içeriği ile destekleyici bir besindir.
  • İçerisinde bulunan yüksek bitkisel protein ile LDL ve total kolesterolü düşürücü etki yaratmaktadır.
  • Total kolesterolü düşürücü etkisiyle, kalp hastalıklarından korunmada etkisi büyüktür.
  • Erkeklerde çok sık görülen prostat kanseri ve diğer kanserler üzerinde koruyucu etkisi vardır. Soyanın kanseri önleyen etkisi “genistein ve daidzein” adlı bileşenlerden kaynaklanıyor.
  • Kalsiyum içeriği ile kemik sağlığı açısından olumlu etkiler yaratmaktadır.
  • Karaciğer ve kalp rahatsızlıklarında önerilen besinler arasında ilk sıralardadır.
  • İzoflavon içeriği ile menapoz dönemindeki şikayetlerin azalmasına yardımcı olur.