CalciumBir önceki postumuzda D vitaminin beslenmemizdeki öneminden bahsetmiştik. D vitaminin en yakın çalışma arkadaşı kalsiyumdur. Vücudumuzda d vitamini ve kalsiyumun bir bütün şekilde işleyen bir mekanizması vardır. Peki, kalsiyum neden önemli?

  • Vücuttaki kalsiyumun %99’u kemiklerde ve dişlerde, geri kalan %1’i ise vücut sıvılarında ve hücrelerde bulunmaktadır. Vücudumuzda en çok depo edilen mineraldir.
  • Kemik sağlığını koruması nedeniyle en başta osteoporoz oluşum riskini minimuma indirir, ayrıca hipertansiyon ve bazı kanser türlerinde koruyucu etkisi bulunmaktadır
  • Kas yapısı için de önemli olan kalsiyum kasların kasılmasında gereklidir. Ayrıca hormon ve enzim sentezinde rol alır.
  • Yapılan bir araştırmada; kalsiyum içeriği yüksek beslenen kişilerin diğer gruplara oranla daha iyi kilo verdiği gözlenmiştir. Araştırmanın sonucunda bunun nedeninin kalsiyumun vücudumuz tarafından salgılanan ve yağların depolanmasını önleyen bir hormon olan kalsitiriol eksikliğini gidermesi olarak gözlenmiştir.

Kalsiyum kaynakları; Süt ve süt gruplarında çok olduğunun bilinmesi yanında aslında pek çok enerji değeri az besinde de bulunmaktadır; ancak vücutta genellikle süt ve süt grubundan alınan kalsiyumun biyoyararlılığı daha fazladır. Yumurta sarısı, tahıllar, bazı balık çeşitleri kuru baklagil ve yağlı tohumlar da iyi kalsiyum kaynaklarıdır. Yeşil yapraklı sebzeler ve tahıllarda bulunan kalsiyumun emilimi ise düşüktür. Kalsiyum hangi kaynaktan olursa olsun emilimi için yeterli düzeyde D vitamininin gerekli olduğunu unutmamalıyız !! Aynı zamanda bunların yanında kemik sağlımız için:

  • Yaşam düzenimize ve vücudumuza uygun olarak yürümeyi ihmal etmeyiniz
  • Bol su tüketmeye özen gösteriniz.
  • Sigara ve aşırı alkol tüketiminden de kaçınmalıyız.