Eksikliğini çok fark etmediğimiz ve genellikle ihmal ettiğimiz D vitamini vücudumuzda birçok hastalığın önlenmesinde etkin rol oynamaktadır. Diğer vitaminlerin aksine D vitamini besinlerde az miktarda bulunmaktadır ve güneş ışınlarının varlığında derimizde üretilmektedir. Özellikle kış aylarından çıkıp bahara ve güneşe merhaba dediğimiz bu aylarda D vitaminin önemini yapılan çalışmalarla bir kez daha vurgulamak istedik.

  • Yapılan çalışmalar ülkemizde D vitamini eksikliğinin hızla yayıldığını ve her 10 kişiden 7′ sinde D vitamini eksikliği olduğunu göstermektedir.

  • Son yıllarda yapılan epidemiyolojik çalışmalarda D vitaminin yetersiz alımı, insulin duyarlılık oranı düşürdüğü, metabolik sendrom riskini, tip 1- tip 2 diyabet (şeker hastalığı) riskini artırdığı saptanmıştır.

  • Yapılan çalışmalarda D vitamini eksikliğinin birçok nöropsikiyatrik hastalığın (şizofreni, otizm, multıpl skleroz, alzheimer, Parkinson, depresyon v.b) insidansında artışa neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Depresyon teşhisi konmuş kişilerde %14 oranında Dvitamini eksikliği saptanmış ve bu eksiklik uygun beslenme programı ile giderildikten sonra hastalarda olumlu gelişmeler görülmeye başlanmıştır.

PEKİ NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?

20160201165236441

  • D vitaminin, en iyi kaynağı güneş ışığıdır. Güneşli havalarda 15-30 (11.00-14.00 arası) dakika kadar güneşlenmek D vitaminin depolanmasında yeterli olmaktadır.

  • Yumurta , yağlı balıklar (somon,istridye,ton balığı) , süt ve süt ürünleri, soya sütü ve

patates D vitamini içeren besinlerdir. Günlük beslenme düzeninize uygun miktar ve porsiyonlarda eklemeyi unutmayınız.

     Bir önceki postumuzda D vitaminin beslenmemizdeki öneminden bahsetmiştik. D vitaminin en yakın çalışma arkadaşı kalsiyumdur. Vücudumuzda d vitamini ve kalsiyumun bir bütün şekilde işleyen bir mekanizması vardır. Peki, kalsiyum neden önemli?

  • Vücuttaki kalsiyumun %99’u kemiklerde ve dişlerde, geri kalan %1’i ise vücut sıvılarında ve hücrelerde bulunmaktadır. Vücudumuzda en çok depo edilen mineraldir.

  • Kemik sağlığını koruması nedeniyle en başta osteoporoz oluşum riskini minimuma indirir, ayrıca hipertansiyon ve bazı kanser türlerinde koruyucu etkisi bulunmaktadır

  • Kas yapısı için de önemli olan kalsiyum kasların kasılmasında gereklidir. Ayrıca hormon ve enzim sentezinde rol alır.

  • Yapılan bir araştırmada; kalsiyum içeriği yüksek beslenen kişilerin diğer gruplara oranla daha iyi kilo verdiği gözlenmiştir. Araştırmanın sonucunda bunun nedeninin kalsiyumun vücudumuz tarafından salgılanan ve yağların depolanmasını önleyen bir hormon olan kalsitiriol eksikliğini gidermesi olarak gözlenmiştir.

slide17

Kalsiyum kaynakları; Süt ve süt gruplarında çok olduğunun bilinmesi yanında aslında pek çok enerji değeri az besinde de bulunmaktadır; ancak vücutta genellikle süt ve süt grubundan alınan kalsiyumun biyoyararlılığı daha fazladır. Yumurta sarısı, tahıllar, bazı balık çeşitleri kuru baklagil ve yağlı tohumlar da iyi kalsiyum kaynaklarıdır. Yeşil yapraklı sebzeler ve tahıllarda bulunan kalsiyumun emilimi ise düşüktür. Kalsiyum hangi kaynaktan olursa olsun emilimi için yeterli düzeyde D vitamininin gerekli olduğunu unutmamalıyız !! Aynı zamanda bunların yanında kemik sağlımız için:

  • Yaşam düzenimize ve vücudumuza uygun olarak yürümeyi ihmal etmeyiniz

  • Bol su tüketmeye özen gösteriniz.

  • Sigara ve aşırı alkol tüketiminden de kaçınmalıyız.