vitamin-dKalsiyum emilimi, iltihaplı hastalıkların engellenmesi, düzenli bağırsak sistemi, kemik gelişimi, hücre büyümesi gibi hayati durumlarda rolü olan D vitamininin eksikliğini birçok insan yaşamaktadır. Diğer vitamin ve minerallere oranla D vitamini doğal olarak kısıtlı besinlerde bulunur.

Daha çok ‘gün ışığı vitamini’ olarak bilinen D vitamini kısıtlı da olsa bazı besinlerde bulunmaktadır. Besinlerle tüm ihtiyacı karşılamak çok mümkün olmayabilir ancak mümkün olduğunca güneş ışığından faydalanmak, D vitamince zengin beslenmek etkili olacaktır. Ciddi eksiklik durumlarında ek takviye alınması önerilir.

D vitamini eksikliği en çok kimlerde görülür?

  • Sürekli kapalı ortamda çalışanlar
  • Emziren anneler
  • Koyu cilde sahip bireyler
  • Yaşlılar
  • Çok düşük yağ içerikli beslenenler
  • Bazı ilaç kullanımı yapanlar

D vitamini alımını nasıl arttırabiliriz?

Dediğimiz gibi besinlerden D vitamini alımı kısıtlı olabildiği için, günlük D vitamini ihtiyacını sadece beslenme ile karşılamak mümkün olmayabilir. Ancak yeterli gün ışığı, beslenme desteği ve gerekirse ek takviyelerle gerekli ihtiyaç tamamlanabilir.

Şöyle ki;

  • Balık yağı, özellikle morina yağı günlük D vitamini ihtiyacının yaklaşık 16 katını içerir.
  • Somon, uskumru, ton başta olmak üzere çeşitli balık türleri de D vitamininden zengindir.
  • Tofu ve soya sütü gibi güçlendirilmiş besinler D vitamini açısından zengindir.
  • Yumurta, süt ve süt ürünleri D vitamini alımına destektir.
  • Mantar ve patates de az da olsa D vitamini içermektedir.
  • D vitamini yağda eriyen bir vitamin olduğu için yeterli olarak sağlıklı yağ ve omega-3 alımı D vitamini emilimini arttıracaktır.

Sağlıklı Atıştırmalık

Karnabahar Muffin

karnabahar-muffin

Malzemeler:

  • Haşlanmış, püre haline gelmiş karnabahar
  • 2 yumurta
  • Taze soğan, maydanoz, dereotu
  • Rendelenmiş yağsız kaşar
  • Tuz, karabiber, pul biber
  • 2 yemek kaşığı tam buğday unu (eklenmese de olabilir)

Tüm malzemeleri harmanlayıp önceden ısıtılmış 180 derecelik fırında pişirin. Hem çok düşük kalorili hem de sağlıklı bir atıştırmalık olsunJ