mom-milkAnne sütü, var olan tüm besinler arasında en değerli; eşi benzeri olmayan mucize bir besin. Bebeğiniz sütünüz ile sağlıklı şekilde büyürken, aranızdaki duygusal bağ da katlanarak büyüyecek. Anne sütünün size kattıkları bunlarla da kalmayacak; anne sütü bebeğinizin sağlığını korurken; sizinkini de koruyacak. Örneğin; yapılan bilimsel çalışmalarda anne sütü veren annelerin meme ve rahim kanseri olma riskinin düştüğünü göstermiştir. Anne sütü alan bebekler ise daha az allerji hastalıklarına yakalanırlar; obezite, kalp hastalıkları gibi kronik hastalık riskleri daha az olur. Ayrıca yapılan araştırmalar, anne sütü alan bebeklerin daha zeki olduğunu da göstermiştir. Anne sütünün sindirilmesi oldukça kolaydır; bebeğinizi sindirim sistemi rahatsızlıklarına karşı da korur.

İLK 6 AY ANNE SÜTÜ

Anne sütü, bebeğin ihtiyacı olan yağ, protein, karbonhidrat, vitamin ve mineralleri karşılar. Anne sütü, bebeğin su ihtiyacını da karşılar. Çok sıcak havalarda bile bebeğinize su vermek yerine daha sık emzirmeniz, bebeğinizin su kaybını karşılayacaktır. Anne sütü, içeriğindeki koruyucu maddeler nedeniyle bebeğinizi enfeksiyonlara karşı korur; bağışıklık sistemini de güçlendirir. Daima taze, temiz ve bebeğe vermek üzere hazır olan anne sütü oldukça da pratiktir. Emziren anne, mama hazırlama, binberon yıkama vs. derdi yaşamaz; en hijyenik şekilde bebeğini besler. İşte tüm bu sebeplerden dolayı;bebeğinizin sağlığı için ona ilk 6 ay sadece anne sütü verin.

Beslenmenizde dikkat edeceğiniz belli başlı noktalar kısaca şöyle:

1-Haftada en az 2 kez balık tüketmeyi ihmal etmeyin: Omega 3 kaynağı olan balık, anne sütünün kalitesine destek olur. Izgara, buğulama veya fırında tercih edebileceğiniz balığın taze ve mevsiminde olduğundan emin olun.

2-Her gün 1 adet yumurta tüketmeye özen gösterin.

3-Süt grubuna özen gösterin.

4-Tahıl grubu besinleri unutmayın:  Pilav, makarna, ekmek gibi tahıl grubu besinleri her öğün yeterli miktarlarda tüketin.

5-Yeterli protein aldığınızdan emin olun: Yumurta, süt ürünlerine ek olarak; Et, tavuk, köfte, hindi eti gibi et grubu besinleri, kişiden kişiye değişmekle birlikte; gün içerisinde ortalama 5 köfte kadar.

6-Haftanın en az 2 günü bitkisel protein kaynağı olan  kuru baklagil yemeği tüketilmelidir. 

7-D vitamini alımınıza dikkat edin. 

8-Yemeklerde iyotlu tuz kullanın. 

10-Açık çay, kafeinsiz kahve, ıhlamur, nane, papatya gibi bitki çaylarını tercih edin.

11-Her gün en az 1 avuç kırmızı renkte meyve veya sebze tüketin! 

12-Her gün en az 1 avuç turuncu renkte meyve veya sebze tüketin! 

Sarı-turuncu renk grubunda yer alan meyve ve sebzeler: Bal kabağı, Havuç, Şeftali, Kayısı, Kavun, Mango, Nektarin, Portakal, Mandalina, Trabzon hurması, Muşmula, Malta eriği (yeni dünya), Ananas, Papaya, Limon, Sarı biber, Tatlı patates, Mısır ve Sarı domatestir.

13-Her gün en az 1 avuç yeşil renkte meyve veya sebze tüketin! 

Bunlar: Yeşil üzüm, Yeşil erik, Kivi, Lime, Yeşil soğan, Avokado, Brokoli, Kara lahana, Marul, Roka, Taze nane, Dereotu, tere, Kuzukulağı gibi tüm otlar, Taze fasulye, Kabak, Yeşil dolmalık biber, Yeşil sivri biber, Kuşkonmaz, Bezelye, Bruksel lahanası, Salatalık, Ispanak, Pazı, Hardal, Semizotu, Tere ve diğer tüm yeşil yapraklı sebzelerdir.

14-Her gün en az 1 avuç mor renkte meyve veya sebze tüketin! 

Patlıcan, Kırmızı pancar, Mor lahana, Kırmızı soğan, Mor/kırmızı turp ,Böğürtlen, Siyah ahududu, Yabanmersini, İncir, Mor erik, Kuru erik, Mor&Kırmızı&Siyah üzüm, Vişne, Kiraz, Kuş üzümü, Siyah dut, Kuru üzüm, Kan portakalı bulunur. Mor renk meyve tabaklarınızdan, salata kaselerinizden eksik olmasın.
15-Her gün en az 1 avuç beyaz renkte meyve veya sebze tüketin!  Muz, Elma, Armut, Ayva, Karnabahar, Beyaz lahana, Sarımsak, Soğan, Zencefil, Mantar, Patates, Turp, Yer elması, Hindiba, Kereviz, Enginar ve Pırasa bulunur. Beyaz rengi de sofralarımızdan eksik etmeyin.